به گزارش رایااستور، رکود در بازار خودرو بیداد میکند و نابودی قدرت خرید مصرف کنندگان، عملا بخشی از جامعه را با نبود قدرت خرید مواجه کرده است. در واقع اکنون تنها افرادی میتوانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند که سرمایه از پیش آماده شدهای داشته باشند، چرا که فاصله بین قیمت خودرو و دستمزد میانگین شاغلان ایرانی بسیار زیاد است.
در این مقاله به بررسی خودروهای صفر کیلومتر در بازه قیمتی ۱ میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون خواهیم پرداخت. قیمت مبنا در این مقاله قیمت کارخانهای خودروها است که البته در شرایط واقعی بازار متلاطم، قیمت خودرو همواره از قیمت آن در بازار بیشتر است.
بازه قیمتی ۱ میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
تا پیش از این با افزایش بودجه تعداد گزینههای پیش روی ما افزایش مییافت اما به نظر میرسد این مساله در بازار ایران به صورت برعکس عمل میکند. بازههای قیمتی بین ۸۰۰ میلیون الی یک میلیارد تومان فاقد گزینه مطلوب شدهاند و از سوی دیگر در بازههای فراتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، با انبوهی از گزینههای متعدد روبرو هستیم. البته این مساله به معنای گزینههای واقعا جدید نیست، بلکه همان خودروهای قبلی با حفظ سمت به بازه قیمتی بالاتر انتقال پیدا کردهاند!
نمایندگان مدیران خودرو در این بازه قیمتی حضور پررنگی دارند. کافی است نگاهی به لیست خودروهای مدیران خودرو داشته باشیم که قیمت بازار یا کارخانه آنها در این محدوده قرار دارد: ام وی ام X55 پرو، ام وی ام تیگو ۷ و فونیکس آریزو ۶ پرو. در سوی مقابل تنها نماینده کرمان موتور در این بازه کی ام سی T8 است که قیمت کارخانهای آن معادل یک میلیارد و ۸۵ میلیون تومان است.
دیگر سدان شاخص چینی بازار یعنی بهمن ریسپکت پرایم نیز با قیمت یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش میشود. کراساوورهای چینی ایران خودرو یعنی هایما S5 پلاس و هایما S7 پلاس نیز در همین محدوده قیمتی قرار دارند که البته مشتریان استقبال چندانی از آنها به عمل نیاوردهاند.
قیمت خودروهای محبوب ۱ میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
خودرو | قیمت کارخانه(میلیون تومان) | قیمت بازار (میلیون تومان) |
آریزو ۵ توربو جدید | ۸۷۷ | ۱۱۰۰ |
جک S5 جدید | ۱۱۰۰ | ۱۳۹۰ |
ریسپکت پرایم | ۷۷۰ | ۱۲۶۰ |
آمیکو آسنا | ۱۰۵۰ | ۱۳۲۰ |
بیشتر بخوانید: